Hva er branding? De fleste har en forståelse av at branding er bildet som vises utad til omverdenen, om det gjelder en person eller en bedrift. Hvis branding er et bilde utad burde det, etter min mening, være verdt tusen ord.
For branding er mer enn et bilde som prosjekteres mot andre. Branding skal fortelle historien om deg eller om bedriften din. Hensikten er ikke å slenge opp en vegg foran deg med et bilde på, men å invitere folk inn.
Så hvordan appellere til målgruppen? Vi er alle her for å fortelle en historie, og naturlig nok både dømmer vi og blir inspirert av historiene rundt oss. Branding handler om å fortelle historien som appellerer til målgruppen (eller inspirerer målgruppen), uten at det ligger noe kalkulert i det. Så snart kjernen eller drivkraften i prosjektet er avdekket, handler det i bunn og grunn om å fortelle den autentiske historien om deg eller bedriften din. Designerens jobb blir da å designe de visuelle elementene som illustrerer denne sannheten og å skape et fortellende og helhetlig bilde.